Χωρίς κατηγορία

Παιδί και Διατροφή: 5+1 τρόποι για να κάνεις το παιδί σου να τρώει πιο υγιεινά.

Υγιεινή παιδική διατροφή

Παιδική διατροφή, μία συνεχής μάχη με άνισους όρους! Είναι αλήθεια πως όλοι θέλουμε τα παιδιά μας να τρώνε υγιεινά και σωστά, να παίρνουν όλες τις βιταμίνες και τις θρεπτικές ουσίες και να μην καταναλώνουν ζάχαρη και κορεσμένα λιπαρά. Όμως, από τη στιγμή που τα παιδιά αρχίζουν να καταλαβαίνουν και να έχουν άποψη, τα πράγματα περιπλέκονται λίγο. Το πρώτο παιδί μίας οικογένειας συνήθως δοκιμάζει ζάχαρη μετά το χρόνο, μερικές φορές και αρκετά αργότερα, όμως το δεύτερο παιδί της ίδιας οικογένειας στατιστικά έρχεται σε επαφή με τα γλυκά και το junk food πολύ νωρίτερα. Και αυτό είναι λογικό, αφού υπάρχει το πρώτο παιδί που τα καταναλώνει ήδη και έτσι δεν μπορείς να «κοροϊδέψεις» για πολύ καιρό το μικρό ή τη μικρή πως αυτό που τρώει ο μεγάλος αδελφός ή η μεγάλη αδελφή δεν είναι νόστιμο. Από ένα σημείο και ύστερα λοιπόν είναι πολύ πιο αποτελεσματικό να προσπαθείς να στρέψεις τα παιδιά με τη θέλησή τους σε μία πιο υγιεινή στάση απέναντι στη διατροφή τους, παρά να αρχίσεις τις απαγορεύσεις και τις στερήσεις, που τελικά συνήθως μάλλον έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα.

 

5+1 Τρόποι για Παιδιά που Τρώνε Υγιεινά

 

1.Δώσε εξουσία στο παιδί

Φυσικά δεν λέμε να το αφήσεις ανεξέλεγκτο να τρώει ό, τι θέλει και όποτε θέλει, αλλά λέμε να το κάνεις συμμέτοχο στην προσπάθεια. Εξήγησε συχνά στο παιδί πόσο σημαντικό είναι να τρώμε σωστά και υγιεινά, πόσο καλό του κάνουν τα φρούτα και τα λαχανικά, πόσο θα το βοηθήσουν να γίνει δυνατό και να μην αρρωσταίνει κλπ και δώσε του μικρές επιλογές και ελευθερίες στη διαδικασία του φαγητού. Έτσι, όταν μπορεί να επιλέξει ποιο φρούτο θα φάει ή ποια συνταγή θα μαγειρέψεις για τα λαχανικά της ημέρας ή ποια υγιεινά συστατικά θα μπουν στο smoothie του, τότε θα δεις πως αυτόματα θα γίνει πιο δεκτικό και δεν θα προτάσσει τον ίδιο βαθμό αντίρρησης.

 

2.Μην πιέζεις το παιδί με τις ποσότητες

Είναι γνωστό πια πως αυτό που μας έλεγαν κάποτε οι γονείς μας «αν δεν φας όλο σου το φαΐ, θα στο φάει ο λύκος ή θα έρθει ο αστυνόμος» ή όποια άλλη εξυπνάδα ήταν της μόδας εκείνη την εποχή, είναι κατάφορα λανθασμένο. Εσύ έχεις την υποχρέωση να φροντίζεις τα γεύματα του παιδιού σου να περιλαμβάνουν υγιεινές και θρεπτικές τροφές, αλλά η ποσότητα που θα καταναλώσει είναι δικό του θέμα. Φυσικά, εννοείται πως δεν πρέπει να του επιτρέπεις μετά, όταν πια πεινάσει, να τρώει άλλα πράγματα, αλλά να του προσφέρεις ξανά το ίδιο φαγητό. Έτσι, θα μάθει σταδιακά πως αυτό είναι το φαγητό της ημέρας και πως δεν έχουμε επιλογή παρά να το φάμε, αλλά ταυτόχρονα θα νιώσει και πως έχει την ελευθερία να φάει την ποσότητα που επιθυμεί.

 

3.Δώσε το καλό παράδειγμα

Όπως πάντα, το δικό μας προσωπικό παράδειγμα έχει τεράστιο αντίκτυπο στις επιλογές του παιδιού μας. Φράσεις του τύπου «εγώ είμαι μεγάλος και μπορώ να τρώω ό,τι θέλω» ή «όταν ήμουν μικρός τα έτρωγα τα λαχανικά μου για να μεγαλώσω, τώρα δεν τα έχω ανάγκη» και δεν πιάνουν και δεν είναι αληθείς. Το καλό παράδειγμα που θα δώσεις στα παιδιά σου και θα τα βοηθήσει να τρώνε σωστά και θα βοηθήσει εσένα να κάνεις καλό στην υγεία και τη γραμμή σου.

 

4.Μην υποχωρείς

Μία πολύ κακή συνήθεια που έχουμε όλες οι μαμάδες είναι να υποχωρούμε μπροστά στην γκρίνια των παιδιών μας, προκειμένου να τα ικανοποιήσουμε. Έτσι συχνά βρισκόμαστε να μαγειρεύουμε δύο και τρία διαφορετικά φαγητά, ανάλογα με τις προτιμήσεις του κάθε παιδιού. Καταρχάς αυτό είναι εξαιρετικά κουραστικό για τη μαμά και επίσης κακό για το παιδί που μαθαίνει πάντα να του περνάει. Το οικογενειακό φαγητό πρέπει να είναι ένα και να καταναλώνεται από όλη την οικογένεια επί ίσοις όροις, ενώ δεν είναι κακό να θυμίζουμε και στα παιδιά πως η μαμά κουράζεται στη δουλειά της και δεν μπορεί να μαγειρεύει διαφορετικά φαγητά, ανάλογα με τις διαθέσεις της στιγμής.

 

5.Τα παιδιά τρώνε με τα μάτια

Η σαλιάρα στις μικρές ηλικίες είναι απαραίτητη για να προστατεύσει το φορμάκι του αλλά μην να μην ξεχνάμε πως και τα παιδιά τρώνε με τα μάτια, όπως και εμείς οι μεγάλοι επηρεαζόμαστε σημαντικά από την εικόνα του φαγητού και του πιάτου μας. Έτσι, όσο πιο όμορφο εμφανισιακά είναι ένα πιάτο τόσο πιο πιθανό είναι να καταναλωθεί το περιεχόμενό του. Δύο τοματίνια για μάτια και μία φλοίδα καρότο για στόμα κάνουν αμέσως πολύ πιο child-friendly το όποιο πιάτο θέλεις να δώσεις.

 

+1.Όχι στις απαγορεύσεις

Το junk food και τα γλυκά σίγουρα δεν πρέπει να είναι βασικό κομμάτι της καθημερινής διατροφής των παιδιών, αυτό όμως δεν σημαίνει πως πρέπει να τα εξοστρακίσουμε εντελώς από τη ζωή τους. Η πλήρης απαγόρευση για γλυκό ή άλλες ανθυγιεινές λιχουδιές μπορεί να έχει τα εντελώς αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που θέλουμε να επιτύχουμε, λένε οι ειδικοί, καθώς η στέρηση θα κάνει τα παιδιά να τα αναζητήσουν με μανία και χωρίς όριο σε κάθε ευκαιρία που θα τους δοθεί (πχ. παιδικά πάρτι, σπίτια φίλων, πάρκο κλπ). Είναι καλύτερο λοιπόν να επιτρέπουμε στα παιδιά μας να τρώνε κάποιες φορές και ανθυγιεινά πράγματα, ώστε να ξέρουν πως μπορούν να τα έχουν και να μην τα νιώθουν ως «απαγορευμένο καρπό», αλλά ταυτόχρονα με τη συχνότητα και στην ποσότητα που ορίζουμε εμείς οι γονείς.